Een digitale boekhouding maakt ook vastgoedinvesteringen veel efficiënter

Een digitale boekhouding maakt ook vastgoedinvesteringen veel efficiënter

Kwestie van mijn vastgoedinvesteringen optimaler te beheren, denk ik eraan binnenkort een vennootschap op te richten. Raadt u me als accountant een digitale boekhouding aan, of kan ik ook nog met papieren documenten bij u terecht?

Er zijn nog altijd zelfstandigen en vennootschappen die hun documenten elk kwartaal netjes – of minder netjes – aan ons afleveren, maar dat aantal neemt gevoelig af. Sinds de covid-pandemie is het aantal zelfstandigen dat hun boekhouding digitaal doet, gevoelig toegenomen. Logisch: omdat we het gewend worden meer ‘op afstand’ en digitaal te werken, ontdekken mensen de enorme voordelen van het digitaal boekhouden.

De efficiëntiewinst is dan ook groot, van het inscannen van facturen en bonnetjes zodat uw accountant de gegevens automatisch kan verwerken, tot het digitaal verzenden van facturen of betalingsuitnodigingen.

Dit zijn de grote voordelen

1. U hoeft geen bonnetjes meer bij te houden Via digitale boekhoudplatformen zoals Yuki of Exact Online maken we eerst een account voor u aan, en u bent vertrokken! U hoeft geen inkomende facturen of documenten meer af te printen, maar plaatst de elektronische facturen onmiddellijk in de juiste digitale map. Sommige platformen hebben zelfs een app waarmee u uw uitgavenbonnetjes fotografeert en dan rechtstreeks invoert in de boekhouding. Omdat u één keer of een paar keer per week uw documenten scant of uploadt, gaat er niets meer verloren. Wat een verschil met de papierberg van vroeger! Als u er één keer per week een uur voor uittrekt, blijft uw boekhouding ook altijd actueel.

2. Alle andere info gaat automatisch naar uw account Sommige van onze cliënten hebben een eigen facturatiepakket, dat gelinkt is aan hun systeem voor voorraadbeheer. Dat pakket kunnen we moeiteloos koppelen aan uw digitaal boekhoudplatform. Zo kan de omzet rechtstreeks in uw boekhouding verwerkt worden. Ook de gegevens uit de kassasystemen in een horecazaak kunnen rechtstreeks doorgestuurd worden naar uw digitale account. Zelfs uw elektronische bankafschriften belanden via CODA-bestanden dagelijks in uw boekhoudpakket.

3. U én uw accountant behouden het overzicht Voorbij is de tijd dat uw accountant aan het eind van elk kwartaal al uw documenten moet inboeken. Als u uw zaakjes digitaal goed bijhoudt, heeft onze accountant een wekelijks overzicht op de ingevoerde documenten. Samen met u, want een digitaal platform is zeer gebruiksvriendelijk voor het raadplegen van cijfers. Zo hebt u permanent en waar ook ter wereld zicht op uw balans, uw winst of verlies, en de actuele toestand van uw onderneming. Duidelijker en meer up to date kan niet, en u kan bijsturen als dat nodig is.

4. Onze accountants hebben meer tijd voor u Omdat het gros van de documenten automatisch door het systeem wordt verwerkt, heeft uw accountant meer tijd voor u. Méér tijd om uw cijfers te interpreteren. Méér tijd om u fi scaal advies te geven op maat, en u pro-actief te signaleren waar het beter kan. Zonder dat dat voor een meerkost zorgt, want de accountant doet in dezelfde tijd gewoon zijn of haar werk op een andere manier.

5. U kiest zelf hoe uitgebreid onze service is Als u dat wil, kunt u het basic boekhoudpakket uitbreiden. Zo kunt u SEPA-betaalbestanden aanmaken, waardoor uw ingeboekte aankoopfacturen direct betaald worden via uw online bankportaal. Ook de opvolging van de betaling van uw eigen facturen kan volledig geautomatiseerd worden. Dat bespaart u heel wat tijd, zodat u bezig bent met waar het echt op aankomt: het runnen van uw bedrijf.

Multum-expert Danny De Winter

Hebt u zelf een vastgoedvraag? Stuur ze naar info@multum.be


Maak zélf de juiste keuze De specialisten van Multum Accountants geven u de juiste raad bij elke beslissing die u neemt over uw privé- of bedrijfsvermogen. Contacteer ons voor een gesprek: info@multum.be of telefonisch via 09/367.93.27

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart