Jonge kandidaat-kopers kijken op een andere manier naar vastgoed

Jonge kandidaat-kopers kijken op een andere manier naar vastgoed

Jongeren die vandaag op zoek gaan naar vastgoed, kijken op een heel andere manier naar een woning dan pakweg 5 jaar geleden. Er wordt veel meer aandacht besteed aan een functioneel en vooral flexibel gebruik van de woonoppervlakte met een betere work-life balans. De aanwezigheid van een park of plein in de buurt is een must, net zoals de beschikbaarheid van een goed openbaar vervoer. De woning moet ook een duurzaam karakter hebben met een kleine ecologische voetafdruk.

Thinking outside the box

Het is misschien voor sommige analisten een bittere pil om te slikken maar bijna iedereen in Vlaanderen wil nog steeds groot wonen. Spijtig genoeg is dit praktisch gezien niet meer mogelijk. We zijn met steeds meer mensen en onze vrije ruimte is beperkt waardoor we genoodzaakt zijn slimmer om te springen met de beperkte open ruimte die er nog is. De tijd waarbij elke nieuwe woning dus individueel beschikte over enkele honderden vierkante meters tuinplezier ligt waarschijnlijk definitief achter ons. Bovendien zijn de financiële middelen van heel wat jonge kandidaat-kopers beperkt waardoor ze met een duidelijk afgelijnd budget moeten handelen. Een budget dat anno 2022 niet altijd verzoenbaar is met de sterk opgelopen vastgoedprijzen en de steeds duurder wordende materiaalkosten. Wie op zoek is naar een nieuwe woning zal dus keuzes moeten maken waarbij hij of zij al snel zal merken dat elke extra vierkante meter wooncomfort of tuinplezier een serieuze hap uit het vooropgestelde budget zal nemen. Een reden temeer dat jonge kandidaat-kopers vandaag de dag het absolute maximum willen halen uit elke vierkante meter zonder in te boeten aan comfort of kwaliteit. De enige manier om deze woorden effectief om te zetten in daden: “Thinking outside the box.”

Toonaangevende projectontwikkelaars nemen het voortouw

Enkele progressieve projectontwikkelaars spelen in op deze nieuwe trend waarbij ze vernieuwde hedendaagse woonconcepten hebben uitgewerkt. Woonconcepten die binnen een groter geheel naadloos geïntegreerd worden in een totaalvisie van een buurt of een wijk met bijvoorbeeld een gezamenlijke groene binnentuin en een collectieve ontspanningsruimte. Daarnaast wordt ook de eigenlijke woonindeling praktisch afgetoetst met een grotere vorm van flexibiliteit en productiviteit. Verloren plaatsen, bijvoorbeeld onder een trap, kunnen voorzien worden van handige opbergruimtes. Nieuwe woningen kunnen worden uitgerust met grote schuif- of draaiwanden waardoor de binnenruimte multifunctioneel kan gebruikt worden conform de wensen van de eigenaar. Ongeacht het beschikbare woonoppervlak moeten nieuwe woningen in de eerste plaats dus op een eenvoudige manier kunnen ‘transformeren’ zodat ze bijvoorbeeld thuiswerk op een goede manier kunnen faciliteren.

Duurzaam karakter met een kleine ecologische voetafdruk

Waar 40-plussers vooral gemotiveerd worden door hun gestegen energiefactuur is dit bij de meeste jongeren iets genuanceerder. Nu we voorgoed afscheid genomen hebben van de lage energieprijzen beseffen jonge kandidaat-kopers eveneens dat elke inspanning om de woning te verduurzamen hun maandelijkse energiekost serieus kan verlagen. Toch is dit voor velen niet het doorslaggevende argument. De huidige groep van jonge volwassenen is de eerste generatie die de negatieve gevolgen van de klimaatopwarming ook effectief aan den lijve beginnen te ondervinden. Dit inzicht zorgt voor een natuurlijke motivatie waardoor ze ook hun eigen ecologische voetafdruk willen verkleinen. Dit doen ze enerzijds door hun dagelijkse leefgewoonten aan te passen en anderzijds ook door hun eigen woning maximaal te vergroenen. Jonge kandidaat-kopers kijken dus enkel nog naar huizen of appartementen die voldoen aan de strengste EPB-normen en bij voorkeur zelfs grotendeels energieneutraal zijn.

Jongeren die een woning kopen doen dit steeds meer in een stad of een dichtbevolkt dorp

Deze bewuste keuze wordt in hoofdzaak gedreven door twee factoren. Ten eerste is er de onmiskenbare behoefte aan een levendig stadsweefsel met voldoende culturele activiteiten en een dynamisch commercieel centrum. Alles moet zich op wandelafstand bevinden met een bakker, een supermarkt en een hippe bistro in de buurt. Ten tweede moet het huis of appartement gelegen zijn in een buurt met goede voorzieningen qua openbaar vervoer en een directe aanwezigheid van een bus- of tramhalte. Door de beschikbaarheid van het openbaar vervoer behouden jongeren voor een groot deel hun vrijheid en flexibiliteit zonder dat ze hiervoor een eigen wagen moeten aanschaffen.

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart