VASTGOEDADVIES VAN DE HOME & TRENDS-ACCOUNTANT Elke maand krijgt u antwoord op uw fiscale vastgoedvragen. Ik lees er tegenwoordig nogal veel over in de media: de aankoop van garageboxen als investeringsvastgoed. Omdat ik het zelf overweeg, vraag ik me af of het ook fiscaal gezien een interessante investering is. Garageboxen als investering: kust en grote steden het meest interessant Multum-expert Danny De Winter LEZERSVRAAG Garageboxen kunnen zeker een interessante diversificatie vormen in uw investeringsportefeuille. Ook al ondergaat het mobiliteitsbeleid momenteel grote transities met bijvoorbeeld deelwagens en het toenemend belang van openbaar vervoer, de Belg blijft trouw zweren aan zijn auto. Daarnaast wordt het parkeerbeleid in sommige steden zo rigide, dat een garage vaak een noodzaak is willen stadsbewoners probleemloos en zonder gedoe kunnen parkeren. Wie in een stad woont betaalt almaar meer voor een bewonerskaart, terwijl die niet altijd een vrije parkeerplek garandeert. In steden zoals Antwerpen, Gent en Brussel blijft de vraag naar garages dus een pak groter dan het aanbod, en daar zijn zeker mogelijkheden voor investeerders. Ook in de kustgemeentes kunt u zeker zijn van een grote vraag, al ligt de aankoopprijs van een garage daar wel hoog. Zo lopen de prijzen in Knokke op tot maar liefst 200.000 euro voor één garagebox, zeggen ze bij de makelaarsfederatie CIB Vlaanderen. Wat zijn de andere voordelen? Garageboxen hebben vergeleken met ander vastgoed het unieke voordeel dat u als vastgoedinvesteerder met een relatief klein budget een aankoop kan doen. U hoeft dus niet zoals voor een verhuurwoning een groot kapitaal neer te leggen. Ook qua onderhoud en andere kosten hoeft u zich geen zorgen te maken, veel minder ook dan wanneer u een gewone woning zou verhuren. Daarnaast is er weinig risico op wanbetaling. Hou wel rekening met de administratieve verplichtingen. Garageverhuur gebeurt meestal voor de korte termijn, het verhuurcontract geldt vaak voor 1 jaar en dat brengt dus de nodige administratie mee. En daarnaast is er natuurlijk het fiscale aspect. Wat kost het? In de eerste maanden van dit jaar kostte een garagebox gemiddeld 34.260 euro. Voor een staanplaats bedroeg de gemiddelde aankoopprijs 28.703 euro. (Bron: Fednot). Let op: dit is louter een gemiddelde, er zijn grote verschillen naargelang de locatie. Qua gemiddeld rendement mag u rekenen op 4%. Sinds 2006 steeg de gemiddelde verhuurprijs van een garage met 60%. (bron: Statbel). Maar ook in die huurprijs zien we dezelfde grote verschillen tussen enerzijds de kust en de grote steden, en anderzijds de rest van het land. VASTGOEDADVIES VAN DE HOME & TRENDS-ACCOUNTANT Elke maand krijgt u antwoord op uw fiscale vastgoedvragen. Ik lees er tegenwoordig nogal veel over in de media: de aankoop van garageboxen als investeringsvastgoed. Omdat ik het zelf overweeg, vraag ik me af of het ook fiscaal gezien een interessante investering is. Garageboxen als investering: kust en grote steden het meest interessant Multum-expert Danny De Winter LEZERSVRAAG Garageboxen kunnen zeker een interessante diversificatie vormen in uw investeringsportefeuille. Ook al ondergaat het mobiliteitsbeleid momenteel grote transities met bijvoorbeeld deelwagens en het toenemend belang van openbaar vervoer, de Belg blijft trouw zweren aan zijn auto. Daarnaast wordt het parkeerbeleid in sommige steden zo rigide, dat een garage vaak een noodzaak is willen stadsbewoners probleemloos en zonder gedoe kunnen parkeren. Wie in een stad woont betaalt almaar meer voor een bewonerskaart, terwijl die niet altijd een vrije parkeerplek garandeert. In steden zoals Antwerpen, Gent en Brussel blijft de vraag naar garages dus een pak groter dan het aanbod, en daar zijn zeker mogelijkheden voor investeerders. Ook in de kustgemeentes kunt u zeker zijn van een grote vraag, al ligt de aankoopprijs van een garage daar wel hoog. Zo lopen de prijzen in Knokke op tot maar liefst 200.000 euro voor één garagebox, zeggen ze bij de makelaarsfederatie CIB Vlaanderen. Wat zijn de andere voordelen? Garageboxen hebben vergeleken met ander vastgoed het unieke voordeel dat u als vastgoedinvesteerder met een relatief klein budget een aankoop kan doen. U hoeft dus niet zoals voor een verhuurwoning een groot kapitaal neer te leggen. Ook qua onderhoud en andere kosten hoeft u zich geen zorgen te maken, veel minder ook dan wanneer u een gewone woning zou verhuren. Daarnaast is er weinig risico op wanbetaling. Hou wel rekening met de administratieve verplichtingen. Garageverhuur gebeurt meestal voor de korte termijn, het verhuurcontract geldt vaak voor 1 jaar en dat brengt dus de nodige administratie mee. En daarnaast is er natuurlijk het fiscale aspect. Wat kost het? In de eerste maanden van dit jaar kostte een garagebox gemiddeld 34.260 euro. Voor een staanplaats bedroeg de gemiddelde aankoopprijs 28.703 euro. (Bron: Fednot). Let op: dit is louter een gemiddelde, er zijn grote verschillen naargelang de locatie. Qua gemiddeld rendement mag u rekenen op 4%. Sinds 2006 steeg de gemiddelde verhuurprijs van een garage met 60%. (bron: Statbel). Maar ook in die huurprijs zien we dezelfde grote verschillen tussen enerzijds de kust en de grote steden, en anderzijds de rest van het land. VASTGOEDADVIES VAN DE HOME & TRENDS-ACCOUNTANT Elke maand krijgt u antwoord op uw fiscale vastgoedvragen. Ik lees er tegenwoordig nogal veel over in de media: de aankoop van garageboxen als investeringsvastgoed. Omdat ik het zelf overweeg, vraag ik me af of het ook fiscaal gezien een interessante investering is. Garageboxen als investering: kust en grote steden het meest interessant Multum-expert Danny De Winter LEZERSVRAAG Garageboxen kunnen zeker een interessante diversificatie vormen in uw investeringsportefeuille. Ook al ondergaat het mobiliteitsbeleid momenteel grote transities met bijvoorbeeld deelwagens en het toenemend belang van openbaar vervoer, de Belg blijft trouw zweren aan zijn auto. Daarnaast wordt het parkeerbeleid in sommige steden zo rigide, dat een garage vaak een noodzaak is willen stadsbewoners probleemloos en zonder gedoe kunnen parkeren. Wie in een stad woont betaalt almaar meer voor een bewonerskaart, terwijl die niet altijd een vrije parkeerplek garandeert. In steden zoals Antwerpen, Gent en Brussel blijft de vraag naar garages dus een pak groter dan het aanbod, en daar zijn zeker mogelijkheden voor investeerders. Ook in de kustgemeentes kunt u zeker zijn van een grote vraag, al ligt de aankoopprijs van een garage daar wel hoog. Zo lopen de prijzen in Knokke op tot maar liefst 200.000 euro voor één garagebox, zeggen ze bij de makelaarsfederatie CIB Vlaanderen. Wat zijn de andere voordelen? Garageboxen hebben vergeleken met ander vastgoed het unieke voordeel dat u als vastgoedinvesteerder met een relatief klein budget een aankoop kan doen. U hoeft dus niet zoals voor een verhuurwoning een groot kapitaal neer te leggen. Ook qua onderhoud en andere kosten hoeft u zich geen zorgen te maken, veel minder ook dan wanneer u een gewone woning zou verhuren. Daarnaast is er weinig risico op wanbetaling. Hou wel rekening met de administratieve verplichtingen. Garageverhuur gebeurt meestal voor de korte termijn, het verhuurcontract geldt vaak voor 1 jaar en dat brengt dus de nodige administratie mee. En daarnaast is er natuurlijk het fiscale aspect. Wat kost het? In de eerste maanden van dit jaar kostte een garagebox gemiddeld 34.260 euro. Voor een staanplaats bedroeg de gemiddelde aankoopprijs 28.703 euro. (Bron: Fednot). Let op: dit is louter een gemiddelde, er zijn grote verschillen naargelang de locatie. Qua gemiddeld rendement mag u rekenen op 4%. Sinds 2006 steeg de gemiddelde verhuurprijs van een garage met 60%. (bron: Statbel). Maar ook in die huurprijs zien we dezelfde grote verschillen tussen enerzijds de kust en de grote steden, en anderzijds de rest van het land.
RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MjE=