Online kopen of advies?

Online kopen of advies?

Ook tijdens de lockdown kan je terecht bij deze 6 woonwinkels.

Zeggen dat de coronapandemie ons leven en de economie op zijn kop heeft gezet, is een open deur intrappen. Helaas kon een tweede lockdown niet uitblijven, met alle gevolgen van dien. Vooral de horeca- en kleinere handelszaken hebben het zwaar te verduren. Tegelijk zijn het net die ‘kleine’ zelfstandigen die zich creatief tonen en ook in moeilijk weer hun zaak op de rails houden. Home & Trends sprak met een aantal bezielers van woonwinkels in de Gentse regio. Mensen die stuk voor stuk onverminderd verder timmeren aan hun levenswerk. Hun verhaal is er één van strijdvaardigheid en ‘ni pleuje’. Daarom zetten we ze graag in de kijker. Opdat onze lezers ook tijdens de lockdown de weg naar hen nog zouden vinden. Dat verdienen ze, namelijk. En nog geen klein beetje.

HUIS ONDER DE NOTELAAR

In Destelbergen vinden we het Huis Onder De Notelaar, de woonwinkel van Magali en een begrip in de regio. Magali heeft een bijzonder assortiment aan binnen- en buitenmeubelen, aangevuld met kleinere decoratieartikelen. Ze geeft grif toe dat corona een impact heeft op haar activiteiten, maar verliest geen seconde haar goed humeur wanneer we haar aan de lijn krijgen en polsen hoe het met haar en haar zaak gaat.

‘Natuurlijk hebben we die eerste lockdown gevoeld en ook nu moeten we ons anders organiseren’, zegt Magali. ‘Als het gaat over grotere meubelstukken en bijvoorbeeld stoffen, dan willen mensen graag zien en voelen wat ze kopen. Logisch, want het gaat toch over een duurder gamma, maar dat lukt alleen als we de winkel mogen openhouden. Die verkoop zakt automatisch naar een lager pitje tijdens een lockdown. Gelukkig hebben wij ook een webshop en de kleinere artikelen blijven goed verkopen via dat kanaal. Ook de zichtbaarheid die we krijgen via Home & Trends Magazine is een meer dan welkome duw in de rug. Het persoonlijk contact verloopt nu meer via de telefoon, maar ook als we onze klanten niet in levende lijve kunnen ontmoeten, doen we er alles aan om onze service op topniveau te houden. Bij de klanten in de ruime omgeving ga ik bijvoorbeeld persoonlijk leveren. Ik vind die persoonlijke touch erg belangrijk.’

Of Magali misschien speciale acties heeft opgezet om de slui­ting van haar fysieke winkel op te vangen, willen we weten. ‘We hebben in samenspraak met bepaalde leveranciers inderdaad wel een paar mooie aanbiedingen kunnen opzetten. En opval­lend: verlichting doet het goed online. Wat ook opvalt, is dat mensen veel begrip tonen. Door corona is ook de bevoorrading minder evident. Bij bepaalde leveranciers zijn de leveringen met maanden uitgesteld en dus wordt het geduld van onze klanten wel eens op de proef gesteld. Anderen kunnen dan weer wel onmiddellijk leveren.’

Gevraagd naar de boodschap die Magali wil meegeven aan haar klanten moet ze geen twee keer nadenken: ‘Dat ik ze mis! Ik zal blij zijn ze terug te zien’, klinkt het vrolijk.

Huis onder de Notelaar
Stationsstraat 10 I 9070 Destelbergen I T 09 372 99 59
www.huisonderdenotelaar.be I info@huisonderdenotelaar.be

T’HOOFT DRONGEN-BAARLE

Een positief geluid bereikt ons vanuit Drongen, via Francis, de kopman van T’hooft, een gekende zaak in tuinmeubelen, barbecues, terrasverwarming en brievenbussen. ‘Eigenaardig genoeg gingen de zaken goed tijdens die eerste lockdown. Toen hebben we online zelfs een mooie meerverkoop gere­aliseerd’, aldus Francis. ‘Het was natuurlijk lente en mensen hebben toen volop geïnvesteerd in hun tuin. We hebben in totaal vier webshops en die hebben hard gedraaid. Dat doen ze ook nu, tijdens de tweede lockdown. Vooral de oplossingen voor terrasverwarming doen het erg goed.’

Traditioneel is het najaar iets kalmer voor Francis, omdat het seizoen van de tuinmeubelen en barbecues voorbij is. In die zin is de fysieke sluiting van zijn zaak geen buitensporige ramp. ‘We blijven trouwens aan het werk hoor. We zijn telefonisch bereikbaar tijdens de kantooruren en ook goederen afhalen is mogelijk, op coronaveilige wijze uiteraard.’

Of hij speciale acties heeft opgezet om overeind te blijven, vragen we Francis nog. ‘Ik moet toegeven dat wij heel sterk hebben ingezet op digitale campagnes, zowel op Google als op de sociale media. Dat vraagt een investering, maar voor ons is dat wel de juiste keuze gebleken. Voor de rest hebben we zoals steeds volop ingezet in onze service na verkoop. Dat is iets wat de Belg erg apprecieert. Als je daarin uitblinkt, heb je al snel een streepje voor.’

T’hooft
Moortelputstraat 1 I 9031 Drongen-Baarle I T 09 282 31 22
www.shop.thooft.com/nl.I info@thooft.com

À PROPOS

Van Drongen steken we door naar Lochristi, figuurlijk dan, want ook Cynthia, de zaakvoerster van Apropos, spreken we via de telefoon. Tijdens de eerste lockdownperiode moest ze haar populaire woon- en geschenkwinkel acht weken sluiten. Ze liep zo ook Moederdag mis, traditioneel één van de hoogdagen voor Apropos.

‘Na de heropening kwamen de klanten in grote getale weer naar de winkel. Je voelde dat mensen echt hadden zitten wachten om weer buiten te mogen’, vertelt Cynthia. ‘Gelukkig hebben we ook een webshop. Dat heeft toch heel wat opgevangen, zowel tijdens de eerste lockdown als nu. De grotere stukken verkoop je in de winkel zelf, maar aangezien we ook een groot aanbod aan geschenkartikelen en buitenspullen hebben, vielen en vallen onze werkzaamheden niet stil. Toch zal het geen najaar zijn zoals anders. December is voor ons het orgelpunt van ons werkjaar. Onze cadeauartikelen gaan dan massaal over de toonbank.’

Net als haar collega’s heeft Cynthia extra tijd geïnvesteerd in haar webshop en haar sociale mediakanalen. ‘Daarnaast proberen we zoveel mogelijk service te bieden. Hoe? Door geschenken mooi in te pakken en persoonlijk te leveren in de ruime omgeving. Afhaling aan de winkel is ook mogelijk en daar proberen we heel flexibel in te zijn: het mag al eens buiten de openingsuren. We blijven ook onze getrouwheidskorting aanhouden. Ondertussen hebben we onze etalage al helemaal aangekleed in de kerstsfeer. Ik merk dat mensen genieten van window shopping. Ze halen een frisse neus en doen ondertussen geschenkideeën op. Ideaal, toch?’

À propos
Denen 6 I 9080 Lochristi I T 09 326 02 59
www.a-propos.be I info@a-propos.be

RECHTS VAN DE KERK

Bij Rechts Van De Kerk in Deinze krijgen we zaakvoerder Andy aan de lijn. Hij kijkt terug op een eerste lockdown die eerst weinig goeds beloofde, maar zag dat gelukkig grotendeels rechtgezet. ‘Voor ons was die eerste lockdown zwaarder dan de tweede. Hij viel pal bij het begin van ons seizoen’, zegt Andy. ‘We zijn gespecialiseerd in buitenmeubelen en moeten het dus hebben van de lente en de zomer. We waren ook volop bezig met de opbouw van onze stand op de Sfeerbeurs in Flanders Expo. Die beurs zou uiteindelijk niet doorgaan. Ook onze opendeurdag eind maart viel in het water. In het begin was ik toch wel ongerust. Maart was een bijzonder kalm. Maar begin april is het tij beginnen keren. Onze klanten begonnen te bestellen via telefoon en mail. Vanaf mei waren we weer open op afspraak en vanaf juni konden we dan normaal werken. Al bij al hebben we ons er goed doorgeslagen. We hebben veel mooi weer gehad, heel wat mensen bleven thuis en investeerden in hun tuin.’

Een webshop heeft Andy niet, maar zijn persoonlijk contact met de klanten is zijn sterkste wapen. Hij bleef wel adverteren in magazines zoals Home & Trends. ‘Wij blikken nu vooruit en kijken naar de toekomst. We zijn volop aan het verbouwen en breiden flink uit. Mijn motto is: niet bij de pakken blijven zitten.’

Rechts van de Kerk
Pastoriestraat 3 I 9800 Meigem I T 0475 53 53 99
www.rechtsvandekerk.be I info@rechtsvandekerk.be

TOPBURO/PAND192

Nog in Deinze vinden we Topburo en Pand192, twee zaken die geleid worden door Dave Follens. Dat het spannend is geweest, geeft hij toe. Maar Dave en zijn team lieten zich niet ontmoedigen. ‘De lockdown van maart heeft een serieuze impact gehad op de projectmarkt, waarin wij erg actief zijn’, aldus Dave. ‘In die periode van onzekerheid hebben we toch al onze sales en interieurarchitecten aan de slag kunnen houden. Tijdens deze tweede lockdown blijven we gedreven prospecteren en dat vertaalt zich gelukkig in heel wat nieuwe projectaanvragen.’

Met Topburo heeft Dave alles in huis om mensen uit te rusten voor thuiswerk. ‘We zien een trend waarbij mensen hun home office echt naar behoren willen inrichten. Telewerk is voor velen de norm geworden en er is dus nood aan comfortabele werkomstandigheden in het eigen huis. Een bureau op maat van je interieur en een ergonomische kantoorstoel is geen overbodige luxe.’

Dave zijn beide zaken hebben een website, maar geen webshop. ‘Onze klanten willen zien, voelen en ruiken’, zegt Dave. ‘Onze concept place in Deinze kan na afspraak worden bezocht. Tijdens een persoonlijk onderhoud – coronaveilig uiteraard – kijken we graag naar de noden en wensen van onze klanten en hoe we die het best kunnen vertalen in een concrete interieuroplossing. Onze logistiek en dienst na verkoop blijven trouwens operationeel. We kunnen iedereen dus bedienen.’

Of hij nog een boodschap heeft voor onze lezers, willen we weten. ‘Absoluut’, lacht Dave. ‘Houd het veilig en koop lokaal!’

Topburo/Pand 192
Gentseweg 192-194 I 9800 Deinze I T 09 224 09 69
www.pand192.be I info@pand192.be
www.topburo.be I info@topburo.be

D&D INTERIEUR

In Eeklo vinden we D&D Interieur. Vader Didier en dochter Delphine zijn het kloppend hart achter deze prachtige interieurzaak. Ze maken unieke zetels van eigen ontwerp in zowel leder als stof. Daarnaast hebben ze ook een mooi gamma aan tafels en stoelen, tapijten op maat en raamdecoratie.

Hier klinkt een ietwat ander verhaal. Delphine en haar vader voelen de coronacrisis toch nog net iets harder. ‘Wij zijn gespecialiseerd in grootmeubilair en verkopen geen decoratie of kleinere producten. Dat betekent ook dat we geen webshop hebben. Meubels uit een hoger segment koop je nu eenmaal niet online’, aldus Delphine. Wat haar betreft, is de tweede lockdown ook een verhaal van gemiste kansen. ‘Wij hebben een grote toonzaal van 1.000 m² en hadden dus perfect op een coronaveilige manier klanten op afspraak kunnen ontvangen. Het is jammer dat een dergelijk scenario geen optie is. Toch laten we het hoofd niet hangen, hoor. We hebben onze tijd nuttig gebruikt. Plots kwam er ruimte vrij om na te denken over een uitbreiding van ons gamma. En dus hebben we onder meer een nieuwe lijn van systeemkasten ontwikkeld. Dat kastenprogramma staat nu gemonteerd in de winkel en kan dus binnenkort – wanneer we de deuren weer mogen opengooien – bekeken worden. Het gaat om maatwerk dat tóch budgetvriendelijk is.’

Wat de snelheid van de leveringen betreft, hadden Delphine en haar vader geen klagen tijdens de eerste coronagolf. Deze keer hebben ze iets meer pech. ‘Wij hebben een eigen fabriek in Italië, waar heel wat van onze meubels geproduceerd worden. Tijdens de eerste golf bleven we wonder boven wonder gespaard van coronagevallen, terwijl Italië toch heel zwaar getroffen werd. Vandaag liggen de kaarten anders. We hebben 17 werknemers en 10 van hen zijn besmet met het virus. Dat heeft natuurlijk een impact op onze productie.’

Wanhopen doet Delphine niet. ‘Nee, we staan sterk in onze schoenen. En weet je wat heel geruststellend was? Na de eerste lockdown vonden onze klanten snel en massaal weer de weg naar onze winkel. Dat heeft veel goedgemaakt. Ik heb er vertrouwen in dat ze ook straks, na deze tweede lockdown, niet vergeten zijn dat we bestaan.’ (lacht)

D&D interieur
Zeelaan 21 I 9800 Eeklo I T 0473 96 11 10
www.dd-interieur.be I info@dd-interieur.be

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart